Eten en Drinken

Eten, drinken en een gezond gebit

De informatie op deze pagina is in de eerste plaats van belang als u door uw eet- en drinkgewoonten problemen hebt gekregen met uw gebit. Zo heeft te vaak eten en drinken meestal negatieve effecten op de gezondheid van uw gebit. Door verandering van uw gewoonten kunt u veel zelf doen om een gezonder gebit te krijgen. Deze folder geeft u antwoord op de meest gestelde vragen over de invloed van eten en drinken op het gebit.

 

Wat is de invloed van eten en drinken op mijn gebit?

Veel voedingsmiddelen kunnen aanleiding geven tot aantasting van het glazuur van tanden en kiezen. Op zich is dat geen probleem, want het gebit herstelt zich na verloop van tijd vanzelf weer. Het speeksel speelt hierbij een belangrijke rol. Eten we te vaak op één dag dan kan het speeksel al die aanvallen op het gebit niet meer aan. Daarom is het nadelig voor het gebit de hele dag door te eten of bepaalde dranken te drinken.

 

De invloed van suiker en zetmeel

Suikers en zetmeel zijn de belangrijkste bronnen voor de zuurvorming van tandplak. Tandplak bestaat uit bacteriën en producten van bacteriën. Bacteriën zetten suikers en zetmeel om in zuur. Dat zuur veroorzaakt gaatjes in het gebit. Suikers worden toegevoegd aan veel voedingsmiddelen (bijvoorbeeld aan snoep, koek en frisdrank), maar zitten ook van nature in producten (bijvoorbeeld in fruit). Zetmeel zit in aardappels, pasta’s, brood, crackers en peulvruchten.

Wie vaak voedingsmiddelen gebruikt waarin suiker en zetmeel zit, loopt dus een groter risico om gaatjes in tanden en kiezen te krijgen.

 

Hoe vaak kan ik iets eten en drinken zonder kans op gaatjes?

Wanneer u de tijd neemt voor drie hoofdmaaltijden en drie of viermaal iets tussendoor eet of drinkt dat het gebit kan schaden, is de kans op het ontstaan van gaatjes klein. Want dan krijgt het gebit voldoende kans om zich te herstellen. Als u voor drie hoofdmaaltijden kiest, zult u trouwens merken dat u minder behoefte aan tussendoortjes hebt.

 

Wat is de invloed van dranken?

In frisdrank, vruchtensap, yoghurtdrank en wijn zitten suikers. Behalve suikers (die gaatjes veroorzaken) bevatten deze dranken ook zuren. Het zuur proeft u nauwelijks, omdat het zoet de zure smaak overheerst. Zuur tast het tandglazuur aan, waardoor het gebit slijt. Deze vorm van slijtage heet erosie. Veilig voor het gebit zijn water en koffie en thee zonder suiker.
 

Zijn lightproducten minder slecht voor mijn gebit?

Suikervrije lightproducten zoals bijvoorbeeld zoetjes voor in de koffie of lightdranken bevatten een suikervervanger. Deze producten veroorzaken geen gaatjes. Lightdranken bevatten wel evenveel zuur als gewone frisdranken. De kans op slijtage van het gebit ten gevolge van zuur is bij lightfrisdrank even groot als bij gewone frisdrank. Lightproducten zijn beter voor het gebit dan producten die suikers bevatten.
 

Hoe kan ik de kans op slijtage van tanden en kiezen verminderen?

Drink niet te vaak dranken waarin zuren zitten. Wacht met tandenpoetsen minimaal een uur nadat u een zure drank gedronken hebt. Uw gebit slijt namelijk sneller als u uw tanden poetst direct na het drinken van een zure drank. Door de schurende werking van de borstel en de tandpasta poetst u het door zuur aangetaste tandglazuur gemakkelijk weg.
En dan tussendoortjes. Maakt dat nog verschil voor de gezondheid van mijn gebit?
Hoewel het aantal tussendoortjes de meeste invloed heeft op de aantasting van het gebit, weten de meeste mensen wel dat een stuk fruit beter is dan drop, zuurtjes of ander kleverig snoepgoed. Eten waar goed op gekauwd moet worden - bijvoorbeeld bruine boterhammen, rauwe groente en fruit - zorgt er bovendien voor dat de speekselvorming wordt gestimuleerd. Vergeet niet dat veel dranken tot de tussendoortjes behoren die gaatjes en gebitsslijtage veroorzaken.
 

Snoep verstandig, eet een appel. Echt waar?

Een appel of ander (vers) fruit is een verstandig alternatief. Ook al zit er suiker in, het is niet kleverig en wordt meestal in één keer achter elkaar opgegeten. Bovendien is fruit gezond.
 

Wat is het effect van kauwgom?

Door het kauwen op kauwgom wordt de productie van het beschermende speeksel geactiveerd. De meeste soorten kauwgom bevatten suikervervangers. Lees op de verpakking of dat bij het product van uw keuze ook het geval is.
 

Wat kan ik verder doen om mijn gebit gezond te houden?

De aandacht voor voeding kan niet los worden gezien van de aandacht voor de mondhygiëne. Poets uw gebit daarom tweemaal daags met fluoridetandpasta.
 

Ik poets twee keer per dag met fluoridetandpasta. Moet ik nog meer doen?

Ja. Met de tandenborstel alleen kunt u de ruimten tussen tanden en kiezen niet goed schoonmaken. Daarom adviseren we u om deze dagelijks goed schoon te maken met flossdraad, tandenstokers of ragers.
 

Vijf tips voor een gezond gebit

  1. Kies voor drie hoofdmaaltijden, zodat de behoefte aan tussendoortjes afneemt.
  2. Gebruik maximaal vier keer per dag iets tussendoor.
  3. Drink frisdrank en andere zure dranken met mate.
  4. Poets tweemaal per dag uw gebit met fluoride tandpasta.
  5. Vergeet niet flossdraad, stokers of ragers te gebruiken.

 

icon
Meer over Eten en Drinken op allesoverhetgebit.nl
icon
Over de vergoeding van uw zorgverzekering